Aankondiging: Over het GitaarTraining.be Forum (01 May 2015)

Sinds 2009 is dit het forum die we gebruiken voor alle leerlingen van GTS Oostende. Vanaf juni 2015 zullen er wat wijzigingen gebeuren, neem daarom de info in deze aankondiging even door. Klik op read more --->

Guitaar Talk

Strat samenstellen

More
12 years 3 months ago #1066 by Antony
Replied by Antony on topic Re:Strat samenstellen
;-)

Telecasters met een bigsby zijn idd hot, maar ik vind als je voor een warme blues-toon wilt gaan een stratocaster een must.

Please Log in to join the conversation.

  • driesp
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
12 years 3 months ago #1067 by driesp
Replied by driesp on topic Re:Strat samenstellen
Da's waar.
Waar gaat je voorkeur trouwens naartoe, rosewood toets of maple?

Vind zelf meer in de rosewood denkik, maar maple toets op een tele staat wel prachtig.

Please Log in to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #1068 by Antony
Replied by Antony on topic Re:Strat samenstellen
Voor stratocasters ben ik sowieso meer voor rosewood.
De warme toon die je krijgt door dit hout in combinatie met de strat is gewoonweg zalig!

Maple is inderdaad een houtsoort die zeer goed werkt voor de hals van een tele.
Voordat je je zinnen op een tele zet, raad ik je wel aan vooraf heel goed te bepalen welke sound je eruit wilt kunnen halen, daar veel tele's een nogal heldere 'twang' hebben, waar je ofwel liefhebber van bent ofwel volledig niet (zelf ben ik niet zo te vinden voor de té heldere telecasters, daar dit mij vooral doet denken aan een country-geluid die enkel in dergelijk genre volledig tot zijn recht komt).

Indien je gaat voor een blues/rock-sound is het dus inderdaad te overwegen om een rosewood-hals te gebruiken, zoals in de afbeelding met de bigsby die hierboven liet zien.

Please Log in to join the conversation.

  • driesp
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
12 years 3 months ago #1069 by driesp
Replied by driesp on topic Re:Strat samenstellen
Dacht ik ook al. Vind rosewood ook iets makkelijker bespeelbaar, die gelakte maple werkt gelijk tegen bij bends.

Maar die toetsradius maakt ook wel uit, veel van die classic tele's en oude strats hebben zo'n erg bolle toets, kan daar ook niet zo goed weg mee.

Ben wel eens benieuwd naar een tele met texas special pickups in, denk dat het wel een goeie rockgitaar zou zijn ook, of met een tv jones element , heb er één besteld voor in de Gretsch, schijnt een redelijke verbetering te zijn met een gewone filtertron.

Het maakt wel veel met wat je ooit begonnen bent als eerste gitaar denk ik :P

Please Log in to join the conversation.

  • didier
  • Visitor
  • Visitor
12 years 3 months ago #1070 by didier
Replied by didier on topic Re:Strat samenstellen
hoi wa is het verschil eigenlijk tussen telecaster en een stratocaster ??

Please Log in to join the conversation.

  • driesp
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
12 years 3 months ago #1071 by driesp
Replied by driesp on topic Re:Strat samenstellen
Telecaster is praktisch de eerste fender. Een blok hout die niet echt ergonomisch gevormd is voor de arm, 2 pickups, één volume en toon en een vaste brug ( wordt hardtail genoemd ). Dat maakt hem erg solide, betrouwbaar, geen poespas maar gewoon een gitaar die alle stijlen aankan en nog altijd populair is.

De strat was dan weer de vernieuwde versie van de telecaster, met een ergonomisch gevormde body, veel contouren, 3 pickups dus meer mogelijkheden, tremolo enz.

Elk heeft beetje z'n geluid, maar het blijven twee gitaren die wel de moeite waard zijn.
Mijn mening is toch als je een fender koopt dat je weet wat je in handen hebt, geen problemen met kwaliteit gewoon een goede gitaar. En de budgetmodellen (squier) zijn dat zeker ook, verbaast me nog altijd hoe goed ze spelen en afgewerkt zijn.

Please Log in to join the conversation.

Time to create page: 0.112 seconds
Powered by Kunena Forum