Aankondiging: Over het GitaarTraining.be Forum (01 May 2015)

Sinds 2009 is dit het forum die we gebruiken voor alle leerlingen van GTS Oostende. Vanaf juni 2015 zullen er wat wijzigingen gebeuren, neem daarom de info in deze aankondiging even door. Klik op read more --->

Guitaar Talk

Zelf tabs opmaken

  • Glenn
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 6 months ago #138 by Glenn
Zelf tabs opmaken was created by Glenn
nnbnbHoi,

vandaag de maandelijkse privé les met Antony gehad. We hadden het over zelf tabs schrijven op computer. Een mogelijkheid was GuitarPro, maar dit is betalend. Voor de minder behoeden onder ons heb ik een (heb het nog maar net binnen en even uitgeprobeerd) leuk en gratis alternatief gevonden Tuxguitar. Het zou, als ik het goed voor heb, zowel op Mac (waar ik mee werk) als PC beschikbaar zijn.

ziehier de link: www.tuxguitar.com.ar/download.html

Zo, veel plezier ermee en laat die tabs maar komen!

greetz,
Glenn

Please Log in to join the conversation.

  • driesp
  • Visitor
  • Visitor
14 years 6 months ago #140 by driesp
Replied by driesp on topic Re:Zelf tabs opmaken
Powertab is ook geschikt, is ook freeware, veel tabs van te vinden.
Maar ik vind dat naarmate je een beetje vordert minder en minder tabs gaat gebruiken, het is soms wel leuk om alles eens op het gehoor uit te zoeken, geeft wel veel voldoening achteraf vind ik.

Please Log in to join the conversation.

  • Glenn
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 6 months ago #141 by Glenn
Replied by Glenn on topic Re:Zelf tabs opmaken
Ik heb ondertussen gemerkt dat de 'pro' tabs eveneens binnen te halen zijn. Nu, het zelf uitzoeken van tabs zal zeker wel de voldoening geven, maar lijkt niet voor iedereen direct haalbaar (hou het maar eens vol om een volledig nummer om te zetten) :dry:
Ik heb er in ieder geval al heel wat plezier aan en je 'hoort' ook hoe het ongeveer zou moeten klinken. Laat het ons houden op 'een leuke extra ondersteuning voor diegenen die het wensen' ;)

Glenn

Please Log in to join the conversation.

  • driesp
  • Visitor
  • Visitor
14 years 6 months ago #142 by driesp
Replied by driesp on topic Re:Zelf tabs opmaken
inderdaad, met moeilijke stukken wordt het wel niet simpel.
maar 't is erg leuk om een solo uit te zoeken !
ik bepaal dan eerst even de "key" waarin het nummer is geschreven, en daarna ga ik noot per noot op zoek volgens toonladders e.d. erg leuk!
Ook is't fijn om aan tabs je eigen draai te geven, er een soorte " feeling" in stoppen !

Rock on'
Dries

Please Log in to join the conversation.

  • Glenn
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 6 months ago #143 by Glenn
Replied by Glenn on topic Re:Zelf tabs opmaken
Hoe bepaal jij in welke "key" dit geschreven werd? Puur op het gehoor?

Please Log in to join the conversation.

  • driesp
  • Visitor
  • Visitor
14 years 6 months ago #144 by driesp
Replied by driesp on topic Re:Zelf tabs opmaken
wel, kan je al zien aan de groep, wat de meest gebruikte keys zijn, bv simpel A, E of B is veel gebruikt. Als er powerchords voorkomen zie je het soms aan de akkoorden die gebruikt worden.
Maar meestal een beetje op het gehoor, je hoort al snel het verschil tussen bv E en A, en dan is het gewoon zelf spelen ( in dezelfde stemming ) en luisteren welke toonhoogte past bij het liedje, als je er bv. over speelt. In het begin gaat dit een beetje moeilijk, maar voor rock muziek is het wel erg leuk, als er bijvoorbeeld trage solo's in voorkomen om deze uit te zoeken, een beetje werk wel, maar leuk als je je "eigen" noten erin stopt naarmate je de solo begrijpt.

Dat is wel mijn methode, op deze manier kan ik het best een opbouw van een liedje begrijpen. Muziek als bv van The Beatles gaat al moeilijker, ze gebruiken meer complexe akkoorden en een niet zo'n logische opbouw volgens mij, wat het erg uniek maakt en "anders" dan de "andere muziek".

Nogmaals, dit is hoe ik het zie. Je methode moet je zo een beetje zelf uitzoeken denk ik, al is het bepalen van de "key" waarin de song geschreven is wel belangrijk om op verder te bouwen, anders kan je de juiste toonladders niet kiezen.

greets,Dries

Please Log in to join the conversation.

Time to create page: 0.150 seconds
Powered by Kunena Forum