Aankondiging: Over het GitaarTraining.be Forum (01 May 2015)

Sinds 2009 is dit het forum die we gebruiken voor alle leerlingen van GTS Oostende. Vanaf juni 2015 zullen er wat wijzigingen gebeuren, neem daarom de info in deze aankondiging even door. Klik op read more --->

Guitaar Talk

Transcribing: songs/riffs voor beginners?

  • Stoffel
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 2 months ago #444 by Stoffel
Ik krijg meer en meer de smaak te pakken van de gitaar. Vroeger toen ik nog accordeon speelde was een van de manieren om je instrument beter te leren kennen, het luisteren naar songs om ze dan neer te pennen op musicsheets. Ik vond het toen eigenlijk een enorm geestige ervaring, maar was eerlijkgezegd een beetje te jong daarvoor.

Maar nu met de gitaar te leren zie ik dat eigenlijk goed zitten om nog eens te proberen. Aangezien het een proces is van jaren om goed te leren transcriben, zie ik geen enkel probleem om er nu mee te beginnen. Omdat het best is om geen te moeilijke songs eerst te doen, deze vraag: zijn er suggesties van de meer ervaren gitaarspelers met gemakkelijke songs/Riffs. Op die manier kunnen nieuwere gasten zoals mezelf eens kijken om ons instrument beter te leren kennen terwijl we zowieso van het internet de betere tabs kunnen halen om nadien te controleren.

En voor de meer ervaren spelers? Ik vermoed dat die Riff van de week daar eigenlijk ook wel een oefening in is.

Please Log in to join the conversation.

  • driesp
  • Visitor
  • Visitor
14 years 2 months ago #446 by driesp
Van dat transcriben, ben er zelf ook mee bezig.
Hier en daar een slagritme op papier zetten, iets proberen uit te tabben in guitar pro of powertab enz. Ben ik vooral beginnen doen omdat ik soms echt een hekel heb aan tablatuur. Als de tablatuur goed opgemaakt is, en daarmee bedoel ik met de notenbalk bovenaan, dan valt het nog mee om uit te vissen. Maar ikzelf heb er toch moeite mee om uitgetabde riffs, licks of nummers te spelen zonder dat ik eerst zelf alles goed beluisterd heb. In tablatuur is het (voor mij) erg moeilijk om het ritme en de maat te pakken te krijgen. En de kennis om al die stukken uit te zetten in software om tabs te maken met de notenbalk heb ik niet echt, loop er ook altijd mee vast.

Dan ga je toch op gehoor werken, vind ik wel veel aangenamer. Het is zeker een goeie oefening om, als je een bepaald nummer wilt leren het eens goed te bestuderen, eventueel te vertragen en het eens zelf uitvissen. Daarna misschien eens de tabs erbij halen. Zo doe ik het toch, en dan train je toch je gehoor ook, je leert akkoorden en noten herkennen, wat een groot voordeel is denk ik.

gegroet!

Please Log in to join the conversation.

Time to create page: 0.123 seconds
Powered by Kunena Forum