Aankondiging: Over het GitaarTraining.be Forum (01 May 2015)

Sinds 2009 is dit het forum die we gebruiken voor alle leerlingen van GTS Oostende. Vanaf juni 2015 zullen er wat wijzigingen gebeuren, neem daarom de info in deze aankondiging even door. Klik op read more --->

Guitaar Talk

Wat inspireert je om gitaar te spelen/oefenen?

More
14 years 6 months ago #130 by Antony
In het begin wanneer je gitaar leert spelen heb je soms het gevoel dat alles lijkt te lukken. De akkoorden waar je voorheen nooit aan uit geraakt beginnen eindelijk te lukken en dit geeft je een prettig gevoel.
Eindelijk worden je wensen om een gitarist te worden verwezenlijkt!

Iedereen heeft een bepaalde reden waardoor je gitaar wou beginnen spelen.

Soms komt het voor dat we niet meer het bos door de bomen zien of minder zin hebben om te oefenen. Dan is het belangrijk om jezelf te inspireren en de reden waarom je de gitaar oppakte te herleven!
Herinner je je nog toen je juist je eerste gitaar kreeg/kocht? waardoor maakte je de beslissing om te leren spelen?

Was het die ene cd van Metallica die je naar de gitaarwinkel deed rennen?

Of maakte je een optreden mee waar de gitaar zou puur klonk, dat je ook wou leren spelen?

Deze vragen zijn heel belangrijk om jezelf te stellen om zo blijvend geïnspireerd te blijven met de gitaar.

Voel je vrij om deze hier op het forum in deze post te delen...
Wat deed je juist beslissen om te starten met gitaar spelen?

enne... KICK YOURSELF FORWARD... EVERY DAY! live your musical dream!

Greetz
Antony

Please Log in to join the conversation.

More
14 years 6 months ago #131 by Antony
Ik nam jaren geleden (deze januari wordt het 10 jaar geleden!) de gitaar op toen ik veel naar de groep 'Live' luisterde. In die tijd vertoonde MTV enkel music-video's en was er van cartoons nog geen sprake, dus keek ik vele keren naar dezelfde clips van deze band (van youtube was er nog geen sprake...).

Als ik nu terug denk aan deze tijd, geeft dat me voldoende motivatie om geregeld te oefenen! Want gitaar spelen was in mijn ogen zowat het enige ding die ik echt wou kunnen en deze periode was zo vet!

Wat motiveerde jouw om je gitaar op te pakken?

Please Log in to join the conversation.

  • driesp
  • Visitor
  • Visitor
14 years 6 months ago #132 by driesp
Het begon eigenlijk zo al heel vroeg. Toen ik vroeger bij 'n maat ( was toen nog maar een jaar of 7 ) zijn akoestische gitaar zag wou ik er altijd eens "op spelen" , was altijd wel geinteresseerd in dat ding, maar zelf één kopen kwam er gelijk niet van.

Tot ik een paar jaar geleden de beelden te zien kreeg van Acdc live in paris (anno '79). Toen was ik direct verkocht ! De sound die deze band toen bracht, was voor mij de stap op te gaan spelen. Nu helpen ze me nog altijd om door te zetten, het ligt waarschijnlijk aan mij, maar als ik een liedje van hen hoor, of meespeel kom ik 'r altijd vrolijk van. Voor velen zijn deze nummers de zoveelste " A G en D akkoorden nummers" maar soms zijn de riffs en solo's zo simpel en logisch uitgewerkt dat het altijd prachtig is ( volgens mij ). Intussentijd al alle filmbeelden die beschikbaar zijn verzameld, en alles al goed bekeken om toch maar iets te kunnen oppikken van deze artiesten.

Natuurlijk heb ik in m'n leerproces al talloze bands/nummers leren kennen die 'k nu rapper zou beluisteren dan ik vroeger zou doen. Terwijl je bezig bent met de gitaar experimenteer je ook eens met andere " genres ", waarbij je soms wel dingen leert kennen die je anders nooit had kunnen beluisteren vind ik, erg tof.

Please Log in to join the conversation.

More
14 years 6 months ago #133 by Antony
Een paar tips om jezelf te motiveren om te oefenen:
- bekijk 5 minuten lang music clips op youtube voor je gitaarsessie
-beluister 5 minuten (of langer) je favoriete muziek
-geniet van je gitaarspel; spendeer niet al je tijd aan oefenen maar maak minstens 1/4 van je tijd vrij om gewoonweg te spelen en genieten...

Please Log in to join the conversation.

  • driesp
  • Visitor
  • Visitor
14 years 6 months ago #134 by driesp
ja, helpt echt wel !
als het je even genoeg hebt van het gitaarspelen of het wil niet lukken, een prachtig live concert bekijken ;)
maar soms besef je dan ook wel welke lange weg je nog te gaan hebt.. als je ambitie hebt tenminste :laugh:

Please Log in to join the conversation.

  • ctes
  • Visitor
  • Visitor
14 years 4 months ago #255 by ctes
Hoi ik ben Christophe, ik ben 39 jaar en ik ben begonnen met spelen een paar jaar geleden, moet wel eerlijk toegeven met ups and downs, periodes waar ik veel speel periodes waar ik maanden niet speel is niet goed weet ik maar... hoe is het begonnen. Een collega op mijn ex werk vroeg mij of ik een instrument bespeelde, ik vertelde hem dat ik thuis nog een gitaar staan had. Hij vroeg me die eens mee te brengen (je weet zo een gitaar dat je krijgt als je 12jaar oude bent). Het was wel een electrische met kleine versterker. Spijtig genoeg vertelde hij mij dat de arm geplooid was en ze niet meer te stemmen viel...oops daar ging mijn begin droom om gitaar te leren spelen... Hij leende mij zijn accoustische gitaar en smiddags tijdens de pauze leerde hij mij de beginselen. Twas tof want onmiddellijk oefenden we al op morning glory van oasis met simpelere akkoorden... na een paar weken had ik de virus te pakken en ging ik naar de lokale winkel waar ik een 2dehands maar bijna nieuwe STAG gitaar aangeboden kreeg voor een zeer democratische prijs. Erbij nam ik een roland versterker (Cube). en thuis maar oefenen... dit oefenen ging van de werksessies met mijn collega tot selfstudy op net...ik moet eerlijk zeggen je kan er van alles vinden maar je raakt ook snel je weg kwijt tussen al wat bestaat...je kan er wel hopen van begin songs vinden (paar akkoorden) maar persoonlijk vind ik dat de meeste niet eens op de echte songs lijken...ma ja... dus dan maar boeken aanschaffen in de winkel en dvd's voor de tv of pc...en zo mix je dus alles bij elkaar en geraak je beetje bij beetje op de weg...of het de goede is weet ik niet. Ik hoor jullie al zeggen misschien had je beter een paar lessen genomen en was je veel verder...zou eerlijk gezegd wel kunnen zijn. Maar ja so was it. Verleden jaar heb ik mij een semi accoustische fender gekocht omdat mijn echtgenote het moe was dat brullend geluid aan te horen van die kleine cube versterker. Nu ben ik dus anderhalf jaar op die fender aan hetspelen en moet zeggen dat het me wel bevalt...tis moeilijker omdat de arm breder is en de snaren dikker maar het went wel. Nu waar sta ik...wel nog niet ver denk ik ik kan een vrij groot aantal songs spelen met de chords of tabs voor mij maar daar blijft het bij (waarschijnlijk met de meest gangbare chords, barchords and powerchords). Ik vind soms wel nieuwe dingen maar heb het gevoel dat ik ergens vast zit zowel qua leercurve als leerstof. Ik heb nooit noten geleerd en voel dit wel als een handicap ik heb de indruk dat ik vastzit nu...ik speel en de liedjes zijn herkenbaar voor anderen (oef) maar that's it. Het meer indrukwekkende werk zoals hammeron,slides, scales, impro. Ik weet hoegenaamd niet wat de volgende stappen zijn en hoe eraan te beginnen. Toch vermaak ik me rot en beleef ik mooie tijden met mijn gitaren...het zal nooit mijn bedoeling zijn om op een podium of in een groep te spelen, maar een nieuwe challenge voor meer te leren zie ik nu wel zitten ;-) het zou ook kunnen dat ik door zelfstudie bepaalde dingen ben mis gaan doen of zo, ik zie namelijk dat ik het A akkoord altijd speel met bar en niet 3 vingers, G akkoord altijd met 4 vingers, ik zie ook dat ik mijn plectrum vasthou tussen mijn duim en middenvinger, duim en wijsvinger is voor mij zo onnatuurlijk en ik switch dan constant... dit en nog andere zaken, het zou kunnen dat dit fout aangeleerde manieren zijn door mijn zelfstudie.... ziezo mijn verhaal in't kort...tips zijn altijd welkom...Christophe

Please Log in to join the conversation.

Time to create page: 0.154 seconds
Powered by Kunena Forum