Aankondiging: Over het GitaarTraining.be Forum (01 May 2015)

Sinds 2009 is dit het forum die we gebruiken voor alle leerlingen van GTS Oostende. Vanaf juni 2015 zullen er wat wijzigingen gebeuren, neem daarom de info in deze aankondiging even door. Klik op read more --->

Beste gitarist ter wereld

  • Thiery
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
11 years 4 months ago #1299 by Thiery
Replied by Thiery on topic Re:Beste gitarist ter wereld


Absoluut, en ik denk dat niemand dat zal tegenspreken. Maar er zijn toch massaal veel positieve kanten aan zulke apparatuur. En om eerlijk te zijn, eerder stond ik er ook erg achterdochtig tegen, maar vandaag de dag staan ze toch wel redelijk ver, en klinken ze toch heel erg goed. Kijk gerust de laatste versterkers maar eens na, daar combineren ze buizen met digitale preamps, en die versterkers klinken zeer goed. Natuurlijk klinken ze nooit 100% als het origineel, maar ik ken originele die zelfs niet als de originele klinken.
Persoonlijk ben ik echt wel geïntrigeerd door de nieuwe Line6 POD Pro. De illusie van geluid volstaat voor mij, en daarmee bedoel ik, dat de gehele vintage hype, eigenlijk zuiver voor de muzikanten zelf is. Een ouwe gitaar door een ouwe versterker, is geweldig, en klinkt geweldig, maar wat zijn de mogelijkheden? En wat heeft de luisteraar er écht aan?
Toegegeven, ik heb handgedraaide pedalen en dergelijke, maar zo een weekje eens een POD Pro in mijn handen, en er rechtstreeks met opnemen, via de Direct Out, ja hoor, ik ben verkocht.

Please Log in to join the conversation.

More
nnbnbnnbnb 11 years 4 months ago #1300 by Joachim
Haha Nir, purist :)

Thierry is overgelopen merk ik zo :)

Kemper heeft al een tijdje een leeg vak vanachter in hun behuizing. Het idee is om daar een paar tubekes in te draaien en bam al het goeie in één keer..

Modeling vind ik ferm, maar als je live een klasse lampenbak naast een modeling zet valt de modeling meestal door de mand.
Sounds zijn ferm maar meestal (bv bij metal) gaat de lampenbak nog meer agressie en ballen tonen en vooral in dynamiek de meerdere zijn.

Maar voor recording prima stuff!

I'm never gonna make it if it's up to me.

www.artiosmusic.be

www.facebook.com/#!/artiosmusic

Please Log in to join the conversation.

  • Thiery
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
11 years 4 months ago #1301 by Thiery
Replied by Thiery on topic Re:Beste gitarist ter wereld
Yes, I might cross to the dark side.
And yes, Darth Vader plays Line6.

Wat je daar opmerkt over agressie en dergelijke, is op te lossen door je modelling door een stevige poweramp te steken, zoals bv. een Engl. Die mannen zijn lekker agressief (wat verwacht je ook van die duitsers).
Maar het is waar, en dat is ook het laatste probleem waar modelling met te kampen heeft, die "oumpf" (jaja, wetenschappelijke term) of diepte van de klank.
Maar langs de andere kant: wie neemt er zijn fender bassman, soldano, mesa boogie, hiwatt, vox, marshall en nog meer mee naar een optreden? Dat gecombineerd met vele cabinets en onnoemelijk vele pedalen? Ja hoor, geef mij maar de polyvalentie van zo een leuk bakje, ten opzichte van een 'one trick pony'.

Maaaaaar: dat is heel persoonlijk, ik spreek voor niemand anders dan mezelf.

Please Log in to join the conversation.

  • driesp
  • Visitor
  • Visitor
11 years 4 months ago #1302 by driesp
Replied by driesp on topic Re:Beste gitarist ter wereld
Modelling staat inderdaad heel ver, gebruik voor oefenen zelf niets anders eig. dan ofwel onversterkt, of gewoon guitar rig4 met hun interface.

Maar om live over te stappen, hmm toch niet. Heb bij het mixen al veel bands gezien en diegene met modelling hadden toch nog een steriele sound. Geef die gasten een goeie mesa combo ofzo voor volle leads en er zal direct al een ander soort dynamiek zijn.

Natuurlijk kan een goeie versterker die slecht gemiced is live de sound totaal om zeep helpen. Daar moet je natuurlijk wel een beetje consistent in zijn. Hoeveel ik het niet tegen kom dat ze met een pracht van een amp afkomen, maar de sound totaal verziekt is door de hoeveelheid bass die ze er in draaien, of de mids er uit. Veel moderne versterkers zijn imo meer gevoiced om goed te klinken als je ze hoort in de winkel, vet , scooped en alles die niet past in een bandformaat.
Als je dat dan vergelijkt met een ouder ontwerp vind je toch direct die grote hoeveelheid treble terug, wat door velen jammergenoeg ervaren word als een "schelle" versterker, en dan springen ze op modeling of dergelijke.

Please Log in to join the conversation.

  • Thiery
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
11 years 4 months ago #1303 by Thiery
Replied by Thiery on topic Re:Beste gitarist ter wereld
Dat is interessant dat je dat aanhaalt. Er zijn inderdaad minstens evenveel mensen die een dure versterker kunnen laten klinken als een kartonnen doos, of een dure gibson als een goedkoop oosters dingetje, maar het enige dat dat bewijst, is dat het materiaal zo goed is als zijn bespeler, en niet omgekeerd. Dus ik neem aan, dat met de nodige tijd, je modelling live minstens evengoed kunt laten klinken als een buizenamp. En dan heb ik het niet alleen over de instellingen van het materiaal, maar ook over hoe het daarna geprocessed wordt. Is de PA-installatie van deftige kwaliteit, en weet de geluidsman van aanpakken? En uiteindelijk is dat hetgene waar het om draait: een goed geluid, en niet waar het geluid uitkomt. Hoewel dat wel eens vergeten durft worden. En om heel eerlijk te zijn tegenover iedereen: eens ik live aan het spelen ben, ongeacht waar, hoe, of wat, is dat het minst van mijn zorgen, of mijn geluid komt uit buizen of uit modelling. Als je geluid bij je muziek past, is de rest bijzaak.

Maar versta me niet verkeerd, ik heb geen voorkeur voor één van beiden, ik stel ze gewoon gelijk, of toch voor de muziek die ik speel.
Wie kan me bv zeggen waarop de filmpjes voor de gitaar training zijn opgenomen? Wat voor versterker was dat?

Please Log in to join the conversation.

  • Nir
  • Visitor
  • Visitor
11 years 4 months ago #1304 by Nir
Replied by Nir on topic Re:Beste gitarist ter wereld
Ik kan je logica volledig volgen als je spreekt over,alst klinkt dan is da he 't belangrijkste, modelling of niet.
Da klopt als een bus,maar wat voor mij dan de 2de belangerijkste factor wordt is wel
" is het makkelijk om te gebruiken en betrouwbaar als er iets fout loopt? ".
' k Versta dat sommige mensen technisch beter aangelegd zijn dan ikzelf en
het geduld hebben om presets in hun modelling amp te programmeren en effect banks in te stellen in hun line 6 modelling effectbakken enz. om tot een heel rijke sound te komen.
Maar ik heb er al live enkele de mist in zien gaan omdat ze per ongeluk het verkeerde knopje hebben ingeduwd of ingestampt en daar dan een half uur naar de vloer of hun versterker staan te kijken terwijl de band aan het doorspelen is...pijnlijke afgang.

Dus,hoe goed het ook klinkt, als je een pilootbrevet moet halen om het spul te bedienen is de fun er voor mij rap af.
Als ik live speel wil ik mij vooral kunnen concentreren op het gitaarspelen en niet op knopjes induwen of problemen verhelpen.

Please Log in to join the conversation.

Time to create page: 0.260 seconds
Powered by Kunena Forum